СТАТУТ/ОСВІТНЯ ПОГРАМА


Статут   КЗДО














ОСВІТНЯ ПРОГРАМА








ЗМІСТ

 

 

Вступ        …………………………………………………………………………

1.         1. Проблема та завдання, над яким працюватиме КЗДО «Барвінок» Раївської сільської ради у 2020-2021  н.р. ……………………………..………

2.        Права та обов'язки здобувачів освіти………………………………...……

3.         Форми організації  освітнього  процесу.Перелік,  зміст,  тривалість  освітніх  галузей.…………………………………………………………………

4.        Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості  

освіти………………………………………………………………………………

5.          Показники  компетентності вихованців КЗДО «Барвінок» Раївської сільської ради……………………………………………………………………………………..…

6. Планування освітньої діяльності КЗДО «Барвінок» Раївської сільської ради у 2020-2021 навчальному році………………………………………..…..


 

 

 

 

 

 

Вступ

 

ПРО БАЗОВУ ПРОГРАМУ РОЗВИТКУ ДИТИНИ
ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ "Я У СВІТІ"

Програма розроблена відповідно до вимог Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту»«Про забезпечення функціонування української мови як державної», Базового компонента дошкільної освіти (нова редакція) та Концепції Нової української школи.

Освітня діяльність в дошкільному навчальному закладі у 2020/2021 навчальному році буде організована відповідно до Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Указу Президента України від 13.10.2015 №580/2015 «Про стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки», Базового компоненту дошкільної освіти (нова редакція), Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді (затверджено наказом МОН України від 16.06.2015 №641), Положення про дошкільний навчальний заклад (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2003 №305), Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів (затверджено наказом Міністерства охорони здоров’я України від 24.03.2016 №234), Гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форм власності (затверджено наказом МОН України від 20.04.2015 №446), листів Міністерства освіти і науки:  «Організація роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період» (від 16.03.2012 №1/9‑198), «Про організацію фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період» (від 28.05.2012 №1/9-413), «Про розроблення програм для дошкільної освіти» (від 28.02.2013 №1/9-152), «Щодо вирішення окремих питань діяльності керівників гуртків дошкільних навчальних закладів» (18.09.2014 №1/9-473), «Щодо організації роботи з музичного виховання дітей у дошкільних навчальних закладах» (від 02.09.2016 №1/9-454), «Організація фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах» (від 02.09.2016 №1/9-456), «Про організацію національно-патріотичного виховання у дошкільних навчальних закладах» (від 25.07.2016 №1/9-396), «Щодо організації взаємодії закладів дошкільної освіти з батьками вихованців» (від 11.10.2017 №1/9-546), «Щодо забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти» (від 19.04.2018 №1/9‑249), «Щодо організації діяльності закладів освіти, що забезпечують здобуття дошкільної освіти у 2019/2020 навчальному році» (від 02.07.2019 № 1/9-419), «Про переліки навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у закладах освіти у 2019/2020 навчальному році» ( від 10.06.2019 № 1/9-365), «Щодо організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах»  ( від12.10.2015 №1/9-487), «Щодо організації інклюзивного навчання у закладах освіти у 2019/2020 н. р» (від 26.06.2019 № 1/9-409), «Щодо організації роботи та дотримання вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладах дошкільної освіти» (від 14.02.2019 №1/11-1491), власного статуту та інших нормативно-правових документів в сфері освіти.

Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» вимоги до рівня розвиненості, вихованості, навченості дітей дошкільного віку визначаються Базовим компонентом дошкільної освіти України (державним освітнім  стандартом) і реалізуються Державними базовими програмами –"Я у світі"

В березні 2008 року колегією Міністерства освіти і науки України прийнято рішення «Про затвердження Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі», в якому зазначено, що Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» є сучасною, відповідає світовим тенденціям розвитку освіти, ґрунтується на компетентнісній парадигмі, дозволяє реалізувати цілісний підхід до розвитку дошкільника. Вона зорієнтована на особистість як пріоритет освіти, збереження дитячої субкультури, збалансованість розвивального, виховного та навчального процесів у дошкільному закладі, спрямована на озброєння дошкільника навичками практичного життя, кваліфікує дошкільний заклад як інститут соціалізації.

Цей важливий документ забезпечує реалізацію головної мети національної освіти — створення сприятливих умов для повноцінного та гармонійного розвитку особистості дошкільника. Він є концептуальним орієнтиром у роботі всіх ланок дошкілля. У Програмі повною мірою представлені вимоги до розвивального середовища, визначено специфіку впливу соціальних інститутів, зміст та умови оптимізації педагогічної діяльності. Її мета — створення життєвого простору, сприятливого для гармонійного та різнобічного розвитку особистості дошкільника, виховання його культури, формування готовності до шкільного навчання (розумової, соціальної, емоційної), ціннісного ставлення до навколишнього світу та самого себе; закладання основ моральної за змістом та активної за формою життєвої позиції, компетентності як інтегральної характеристики поведінки та діяльності; збалансованість фондів "можу" і "хочу" дитини (її ставлень, потреб, інтересів); а також перехід педагогів, методичної служби та управлінців від кількісного підходу до організації та оцінки ефективності дошкільної освіти — до якісного.

Відмінність її від попередніх програм — у спрямованості на цілісний збалансований розвиток дитини через освоєння чотирьох основних сфер життєдіяльності: "Природа", "Культура", "Люди", "Я Сам".

 Назва Програми починається займенником "Я", що підкреслює виняткову роль власної активності дитини в особистісному ставленні й водночас важливість гармонії індивідуального та колективного "Я". Програма пропонує збалансувати індивідуальні та соціальні інтереси зростаючої особистості, налаштувати на дійове й гармонійне поєднання "Я" і "Світу".

Програма є важливим орієнтиром для самостійних, виважених, доцільних у кожному конкретному випадку дій вихователя, а не приписувачем покрокових дій або зведенням жорстких та обов’язкових правил. Це - програма відкритого типу, оскільки залишає науковцям і педагогам можливість подальшої розробки варіативної частини змісту, створення регіональних та авторських програм даного напряму, врахування культурних особливостей та індивідуального досвіду дошкільника. Базова програма апелює до педагога не лише як до наставника і вихователя, але й як до людини, яка протягом певного часу проживає спільне з дитиною життя, здійснює догляд за її душевним станом, відповідає за екологію її особистості, забезпечує почуття рівноваги й безпеки, комфорту і затишку.

 

ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ПРОГРАМИ "Я У СВІТІ"

Розвинути в дошкільника:

·                                 базові якості: самостійність, працелюбність, людяність, спостережливість, розсудливість, креативність;

·                                 різні форми активності: фізичну, емоційно-ціннісну, соціально-моральну, пізнавальну, мовленнєву, художню, креативну;

·                                 оптимальні для віку моделі основних видів діяльності: сюжетно-рольової гри, предметно-практичної діяльності, спілкування, навчальної діяльності.

СІМ ОСНОВНИХ ЛІНІЙ РОЗВИТКУ ДОШКІЛЬНИКА 

1.     Креативна лінія

Головне завдання - збагачувати досвід дитини; надавати їй можливість самовизначатися, проявляти творчу ініціативу, здійснювати самостійні вибори, приймати власні рішення. Підтримувати прагнення робити по-своєму; схвалювати спроби дошкільника діяти самостійно, конструктивно, проявляти допитливість, сміливість, гнучкість, визначеність позиції.

2.     Соціально-моральна лінія

Розділ спрямован на розвиток у дитини соціальних емоцій та мотивів (співчуття, співрадості, бажання допомогти..). Діти мають відстоювати власні інтереси, відчувати потребу в спілкуванні з однолітками, налагоджувати взаємодію, вміти підтримувати діалог, вести бесіду. Треба допомагати дитині посісти належне місце в спілкуванні однолітків.

3.     Емоційно-ціннісний розвиток

Цей розділ  передбачає збагачення внутрішнього світу дитини позитивними емоціями, насичення її життя приємними враженнями. Треба забезпечити емоційне благополуччя дошкільника;розширити та поглибити його уявлення про людські переживання. Лінія передбачає засвоєння дитиною емоційних еталонів взаємин з різними людьми (рідними, знайомими, чужими); спонукання бути приємною тим, хто нас оточує; навчання адекватного реагування на успіх - неуспіх у діяльності. Виховання самоповаги, вміння об’єктивно сприймати негативні оцінки та критичні зауваження на свою адресу.

4.     Художньо-естетична лінія

Розділ спрямован на розвиток здатності передавати свої життєві враження засобами образотворчого, музичного, літературного, театрального мистецтв.

5.     Пізнавальна лінія

Розділ  пов’язан з відкриттям нового, з розв’язанням життєвих проблем, встановленням сутності явищ та причинно-наслідкових залежностей, з розширенням та поглибленням інформації.

6.     Мовленнєва лінія 

Розділ  передбачає формування вміння встановлювати мовленнєву взаємодію, грамотно будувати й висловлювати свої думки, підтримувати діалог.

7.     Фізична лінія 

Розділ має на меті зміцнення здоров’я, підвищення рухової активності, ознайомлення з будовою тіла людини, її зовнішністю, роботою організму

 

Варіативна складова змісту освітньої діяльності закладу забезпечується на засадах освітніх ліній, визначених Базовим компонентом

Освітня лінія «ІНОЗЕМНА МОВА»

 

 Спрямована на :

 Комунікативномовленнєву компетенцію

·        Вміння  диференціювати  звуки іноземної мови, вимовляючи їх правильно, з відповідною інтонацією;

·        сприймати та реагувати на звертання,

·        відповідати на  нескладні команди та інструкції педагога,

·        давати  відповідь на прості запитання стосовно імені, віку, місця проживання тощо;

·        знати та вміти озвучити окремі вірші, римування, пісеньки;

·        робить коротке зв’язне повідомлення за запропонованою тематикою, правильно його оформлюючи з точки зору норм мови, що вивчається в межах запропонованого мовного матеріалу;

·        уміти  працювати в парах та групах

Робота гуртка з англійської мови "FUNNY ENGLISH"

 

Інваріативна частина змісту освітньої діяльності закладу забезпечується на засадах освітніх ліній, визначених Базовим компонентом:

§                            «Особистість дитини»

§                            «Дитина в соціумі»

§                            «Дитина в природному довкіллі»

§                            «Дитина в світі культури»

§                            «Гра дитини»

§                            «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі»

§                            «Мовлення дитини»

 

ОСВІТНІ ЛІНІЇ ДНЗ

 

 

«Особистість дитини»

 

Спрямована на:

 

Створення належних умов для реалізації дитиною свого природного потенціалу (фізичного, психологічного).

Формування здорової, життєдайної, компетентної особистості, розуміння дитиною краси тіла людини, його цілісності й гармонійності.

Диференціація та індивідуалізація навчально-виховного процесу, заснована на вивченні психофізіологічних особливостей дитини, врахування її задатків, нахилів, здібностей.

Розробку та впровадження єдиної комплексної системи оздоровлення дітей.

Проведення ранкової гімнастики, гімнастики після сну, занять з фізичної культури із використанням ігрових комплексів, нетрадиційних форм та методів.

 

 

Форми роботи:

Проведення сюжетних фізкультурних занять з використанням нетрадиційного обладнання.

Спортивні свята (один раз на квартал) та розваги (щомісяця).

День здоров’я (перший день кожного місяця) та тиждень здоров’я (один раз на квартал).

Проходження реабілітації після перенесених захворювань дітьми в оздоровчій групі (постійно).

Оздоровчі заняття (в літний період).

«Доріжка здоров» (постійно).

Загартовуючи заходи .

Робота «Школа здорової родини» (щомісяця).

Інтегровані заняття з реалізацією завдань валеології, пожежної безпеки, вуличного руху, ОБЖД.

Туристичні походи за межі закладу.

Тематичні тижні ОБЖД (щокварталу).

 

 

·        «Дитина у світі культури»

 

 Закладати основи компетентності дитини, що передбачає формування цілісної картини світу як життєвого орієнтира .

Розширювати та поглиблювати досвід, завдяки якому дитина розв’язує проблеми, виявляє гнучкість, діє адекватно та ефективно, досягає успіху в різних видах діяльності.

Закладати основи для формування первинного цілісного, реалістичного, наукового образу навколишнього предметного світу та себе в ньому.

Сприяти формуванню готовності працювати, якісно виконувати предметно – практичні дії та трудові доручення.

Розширювати уявлення про існування різних установ соціального призначення, закладів освіти, промислових виробництв, знання в галузі мистецтва.

Диференціювати навчально-виховний процес відповідно до індивідуальних вподобань, потенціалів та потреб кожної дитини, виявлення талантів та створення найсприятливіших умов для їх розвитку, самовираження й самореалізації особистості.

Формувати працелюбність як базову особистісну якість.

 

 

Нетрадиційні методи малювання, аплікації.

Художня праця.

Виставки з використанням фото-, фіто- та кольоро- дизайну.

Свята, розваги, конкурси.

Театралізовані дійства, вистави.

Досліди, експерименти, проблемні ситуації.

Ігри різного типу (розвивальні, дидактичні, настільно-друковані, сюжетно-рольові)

 

 

«Дитина у природному довкіллі»

 

Спрямована на:

Формувати екологічну свідомість, основи екологічного світогляду         та екологічної культури в природному довкіллі.

Розвивати та підтримувати стійкий інтерес до природи, її об’єктів, станів, явищ.

Формувати цілісний погляд на природу як живий організм.

Розширювати уявлення про природу планети Земля, її клімат, ландшафт, водойми.

Формувати елементарні уявлення про взаємозв’язки та взаємозалежність живих організмів із середовищем проживання.

Розширювати уявлення про життєдіяльність людини в природному довкіллі, її позитивний та негативний вплив на природу.

Виховувати естетичні та моральні почуття до рідного краю.

 

 

Форми роботи:

 

 Цілеспрямоване спостереження.

Заняття.

Екскурсії, екологічні стежини.

Виконання творчих та дослідницьких завдань.

Ігри — драматизації, сюжетно рольові, режисерські ігри.

Праця, усі види праці.

Малювання за задумом.

Психогімнастика.

Народознавство.

Творчі ігри з піском та водою.

 

«Мовлення дитини»

 

Спрямована на:

 

 Дотримання україномовного режиму у дитячому садку та сім’ї, як обов’язкової умови формування мовленнєвої компетентності дитини.

Мовленнєвий розвиток дітей дошкільного віку спрямувати на: оволодіння рідною мовою як засобом спілкування.

Засвоєння навичок різномовної літературної української мови та вмінь, практично їх використовувати відповідно до ситуації спілкування.

Орієнтування, формування комунікативної компетенції на розвиток культури мовленнєвого спілкування, мовленнєвого етикету та етичних норм спілкування.

Ознайомлення з розмаїттям фольклору, що впливає на емоційну сферу дитини, допомагає відтворити картини світу в традиційних для народного світогляду формах: казках, прислів’ях, приказках, забавлянках, колисанках, потішках, мирилках.

Формування усіх сторін мовлення і розумової готовності дитини до шкільного навчання які відповідають рівням мовленнєвого і психічного розвитку дитини.

 

Форми роботи:

Заняття (різні види мовленнєвих занять).

Бесіди.

Створення ситуацій.

Розв’язання проблемних ситуацій.

Робота з картиною.

Міркування.

Обговорення.

Ігри різного типу (кросворди, шаради, ребуси тощо).

Словесні вправи.

Створення сценаріїв за міні-оповіданнями, міні-віршами, поєднання переказу з малюванням, спостереженням, руховою активністю.

Ігри-драматизації.

 

 «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі»

 

 Спрямована на:

 

 Розвиток пізнавальних процесів (сприймання, пам’ять, мислення, увага), які сприяють орієнтації дитини в навколишньому світі.

Розвиток пізнавальних здібностей дитини, здатність аналізувати, робити умовиводи, узагальнення, висувати припущення, обґрунтовувати власну думку, формулювати оцінні судження.

Навчати називати ознаки предметів, що використовуються дитиною в діяльності, порівнювати, виявляти схожість та відмінність, встановлювати прості зв’язки між явищами та предметами, розвивати схематичне мислення.

Використання завдань логіко-математичного змісту, як вагомого фактору інтелектуального розвитку дитини, формування її пізнавальних і творчих здібностей.

Розвиток психічних процесів, мислитель них операцій, розвиток здібностей до конструювання та моделювання.

Формування мотиваційних основ екологічної свідомості дитини дошкільного віку.

Пізнання дитиною природи, людини, взаємодії людини з природою і суспільством, що сприяє формуванню її як здорової, самовдосконалюючої цілісної особистості.

 Форми роботи:

 Заняття (логіко-математична діяльність, грамота, художня література).

Гра, різні види ігор.

Праця.

Експериментально-пошукова діяльність.

Спостереження.

Використання в роботі з дітьми інтерактивних форм роботи: вікторини, бліц-ігри, КВК, брейн-ринг, тощо.

 

 «Дитина в соціумі»

 

Спрямована на:

 

 Створення сприятливих умов для становлення соціальної компетентності дитини; розвиток в неї соціальних емоцій та мотивів (співчуття, спів радість, бажання допомогти товаришу).

Навчання орієнтуватися у реальних соціальних умовах життя, пристосування до незвичних вимог.

Збагачення досвідом спілкуванням з людьми різного віку, спорідненості, статевої належності, емоційного ставлення.

Спонукати керуватися в спільній діяльності груповими інтересами, обмежувати свої надмірні домагання, відстоювати виправдану позицію.

Допомогу посісти належне місце в колі однолітків.

Розширення уявлень дошкільника про авторитет та людські чесноти.

Спонукати орієнтуватися на совість як внутрішню етичну інстанцію, уникати демонстрації свого «Я», агресивних проявів поведінки, розуміти інших та рахуватися з чужою точкою зору, бути справедливим, уникати конфліктів.

 

 

Форми роботи:

 

Заняття.

Читання художньої літератури.

Бесіди.

Моделювання та розгляд проблемних ситуацій.

Робота з картиною.

Спілкування.

Самостійна діяльність.

Гра, всі види ігор.

Театралізація.

Індивідуальна робота.

Уроки мислення в природі за В. Сухомлинським.

 

 

 

«Діяльність дитини»

 

 

 

Спрямована на:

Спонукати дітей до відображення у ігровій діяльності різних сторін життя, особливості взаємовідносин дорослих, уточнення своїх знань про навколишню дійсність.

Розвивати особисті якості дитини та стимулювати психічні процеси, котрі лежать в основі успішного оволодіння навчальною програмою через ігрову діяльність.

Розвивати творчі здібності, уяву, фантазію, психічні функції, пов’язані з мовною діяльністю.

Спонукати дітей до вільної, необмеженої умовами, неповторної, з непередбаченим закінченням, з можливими змінами в процесі гри, вигаданої, творчої діяльності дитини.

Створювати ігровими засобами такі ситуації, щоб діти відчули й зрозуміли, що потрібно їм для їхнього особистого й суспільного життя.

 

 

Форми роботи:

 

Використання різних видів ігор:

сюжетно-рольові ігри;

ігри-драматизації;

ігри-ісценізації;

дидактичні ігри;

рухливі ігри;

народні ігри.

Свята та розваги.

 

 

ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ТА ЗАСТОСОВАНИХ У НЬОМУ ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

 

Освітній процес в ЗДО будується на відповідному програмно – методичному  забезпеченні та представляє єдиний комплекс освітніх компонентів для досягнення вихованцями результатів навчання, визначених Базовим компонентом дошкільної освіти, освітніми програмами, рекомендованих Міністерством освіти і науки України.

 

1. Комплексні програми:

— Програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» у 2-х частинах Аксьонова О.П., Аніщук А.М., Артемова Л.В. (та інші..) наук. Кер. О.Л. Кононко – Київ: ТОВ «МЦФЕР – Україна», 2014.

 

— Програма «Українське дошкілля» О. І. Білан, Л. М. Возна, О. Л. Максименко та ін.

 

Адміністрацією закладу розроблено необхідні концептуальні, нормативні, методичні матеріали, які забезпечують якість роботи закладу: Статут, програмно-методичне забезпечення для реалізації завдань державних стандартів та для надання  додаткових освітніх послуг:

 

-парціальна програма з театралізованої діяльності для дітей старшого дошкільного віку «Грайлик», «Цікаві шашки», «Дитяча хореографія», «Про себе треба знати, про себе треба дбати» (програма з основ здоров’я та безпеки життєдіяльності дітей дошкільного віку),—

 

— орієнтовне перспективне планування для дітей  фізкультурно-оздоровчої роботи.

 

На основі цих документів буде здійснюватися цілеспрямований поступовий розвиток  закладу дошкільної освіти як цілісної системи; планування щорічних головних завдань діяльності, аналіз досягнення поточних результатів.

 

Форми організації освітнього процесу такі:

 

— колективна, індивідуально  — групова,  індивідуальна;

 

— типи занять – інтегровані, фронтальні, групові, індивідуально-групові, індивідуальні.

 

— розподіл фронтальних,  індивідуально–групових занять на тиждень проводився згідно обсягу навантаження на одну дитину.

 

Тривалість фронтальних занять становить:

 

 

— у молодшій підгрупі (4рік життя)  — не більше 15 хвилин;

 

— у старшій групі (5-й, 6- рік життя)  – 25 хвилин.

 

РУХОВИЙ РЕЖИМ

 

РАНОК:

Малорухлива гра – 10-12хв.

Ранкова гімнастика – 6-9хв.

Фізкультурні заняття – 20-25хв.

Фізкультхвилинки (між заняттями і під час занять) – на 9-10хв. (3-5вправи)

 

ПРОГУЛЯНКА:

 

Рухливі ігри (2-3гри) – 8-10хв.

Походи за межі дошкільного закладу – 20-25хв.( в один бік)

 

ІІ ПОЛОВИНА ДНЯ:

 

Гімнастика після денного сну – 6-9хв.

Фізкультура (3р.на тиждень) – 20-25хв.

Фізкультурні розваги (1-2р.на місяць) – 30-35хв.

Рухливі ігри (1-2гри) – 8-10хв.

 

Тривалість перерв між заняттями становить не менше 10 хвилин.

 

Години, передбачені для фізкультурних занять не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального   навантаження  дітей,  але обов’язково фіксуються.

 

Навчальне навантаження: тривалість проведення занять — спеціально організованих форм освітнього процесу, що відповідають віковим можливостям вихованців згідно санітарного законодавства.

 

Безпосередньо  освітня діяльність в групах планується як в першій так і в другій половині дня відповідно до розкладу занять на тиждень.  В другій половині дня плануються заняття з художньо-продуктивної діяльності. Весь освітній процес організується диференційовано з урахуванням віку і індивідуальних особливостей дітей.

 

У  закладі дошкільної освіти планування та організація життєдіяльності здійснюється за режимними моментами з урахуванням освітніх ліній розвитку, які базуються на інтегрованому підході до організації життєдіяльності дітей, що забезпечує змістовну цілісність, системність, послідовність, ускладнення та повторення програмного матеріалу.

 

Тип заняття обирає вихователь відповідно до теми та мети.

 

Рівномірно розподіляються види активності за основними видами діяльності протягом дня в залежності від бажань та інтересу дітей. Крім спеціально організованої навчально-виховної зайнятості передбачається самостійна діяльність дітей: ігри (дидактичні, сюжетно-рольові, рухливі, театралізовані, ігри з піском та водою  та ін.); спостереження; пошуково-дослідницька діяльність; самостійна художня діяльність тощо. Згідно з планом вихователя здійснюється індивідуальна робота з дітьми.

 

Фізичне виховання дітей передбачає проведення:

— ранкової гімнастики;

 

— гімнастики пробудження;

 

— занять фізичною культурою;

 

— рухливих ігор та ігор спортивного характеру;

 

— загартування;

 

— фізкультурних хвилинок під час занять;

 

— фізкультурних пауз між заняттями;

 

— фізкультурних комплексів під час денної прогулянки (пішохідний перехід);

 

— оздоровчих заходів з використанням арт-терапевтичних технологій.

 

Організоване навчання у формі фізкультурних занять проводиться з трьох років .Тривалість занять для дітей наступна:

 

 від 3 до 4 років —  до 20 хвилин;

 

— від 4 до 5 років – 20-25 хвилин;

 

— від 5 до 6 (7) років – 25-30 хвилин.

 

Дошкільний навчальний заклад працює за пріоритетними напрямками:

 

-         Фізкультурно-оздоровчий

-         Музично-естетичний

-         Еколого-природничий

-         Гуманітарний

-         Інтелектуально-пізнавальний

-         Еколого-валеологічний

-         Морально-духовний

-         Народознавчий +

 

Пріоритетні завдання:

• реалізація завдань державної програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі»;

• здійснювати роботу по зміцненню і вихованню фізично-здорової особистості, здатної свідомо ставитися до власного здоров’я і життя;

• удосконалення моделі освітньо-виховного процесу, форм, методів і прийомів роботи з дітьми реалізуючи особистісно-орієнтований підхід до дитини;

• зміцнювати фізіологічні, психологічні, духовні і соціальні основи розвитку особистості дитини;

• забезпечення наступності і перспективності в роботі між дошкільним закладом і

В освітньому процесі враховано використання інноваційних педагогічних технологій, а саме:

1.Система музичного виховання К.Орфа   

     2.Палички Кюізенера       

     3.Розвивальні ігри  та казкотерапія  В. Воскобовича    

     4.Технологія гри з піском, піскоанімація    

     5.Кольоротерапія   

     6.Казкотерапія

     7.Мнемотехніка

 

 

 

Планування роботи

 

 

При організації роботи всі працівники керуються планом роботи закладу на 2020-2021 навчальний рік, який розглядається на педагогічній раді та схвалюється нею, затверджується керівником закладу.

 

Форма планування освітньої діяльності – за освітніми лініями (Базовий компонент дошкільної освіти України).

 

Вихователі планують роботу з дітьми використовуючи 2 види планів: перспективний та календарний. Перспективний план розробляється на 2 тижні/ 1 місяць наперед. В ньому зазначається:

 

— тема блоку та теми тижнів;

 

— мета освітньої діяльності за темою блоку (на місяць);

 

— комплекси вправ ранкової гімнастики та гімнастики після денного сну;

 

— орієнтовний розподіл занять на тиждень;

 

— робота з батьками на місяць;

 

— потижневий розподіл форм та методів роботи з0 дітьми за освітніми лініями (при плануванні визначаються теми днів згідно з темою тижня);

 

— примітка для зазначення змін у плануванні тощо.

 

Перспективні плани мають систему умовних позначок для зручності планування, які зазначені на зворотному боці плану.

 

Календарні плани складаються вихователями на свою зміну (І чи ІІ половину дня). У цих планах зазначаються:

 

— тема блоку / тижня / дня;

 

— дата;

 

— І чи ІІ половина дня;

 

— форми роботи та методи роботи визначені перспективним планом роботи у поширеному вигляді в порядку проведення;

 

— освітня лінія  на полях проти зазначених форми чи методу роботи.

 

 

 

Музичний керівник планує роботу за перспективно-календарним планом, в якому містяться дата, вид заняття, види музичної діяльності на занятті, етапи вивчення музичного репертуару. Плани складаються музичним керівником на місяць вперед.

Керівник гуртка теж складає перспективний план ,який затверджується керівником закладу

Перспективні плани роботи з дітьми , перспективно-календарний план музичного розвитку та календарний план фізичного розвитку  погоджується вихователем-методистом кожного місяця.

 

 

Планування роботи з батьками

Протягом 2019-2020 н.р. в закладі діє перспективний план роботи з батьками, для батьків вихованців. План розглядається на педагогічній раді як додаток до річного плану та схвалюється до використання. Планом визначено форми роботи з батьками згідно з планом  роботи КЗДО"БАРВІНОК" на 2020/2021 навчальний рік. Відповідно до загального плану роботи  з батьками вихователі складають план роботи з батьками на рік та затверджуються завідувачем КЗДО

 

Щомісяця у перспективному плані роботи з дітьми вихователі зазначають форми роботи з батьками  на вказаний місяць відповідно до складаного плану на рік у відповідній графі. Таким чином плануючи роботу з батьками вихователі здійснюють її систематично та у повному обсязі.

 

 

Всі педагоги, які працюють з дітьми, розмовляють українською мовою, володіють знанням про культурну ауру рідного краю, міста, що дає свій відбиток на спілкування з дітьми, організацію освітньої діяльності.

 

Запланована робота по взаємодії з іншими соціальними закладами:

 

Предметно-розвивальне середовище в КЗДО  відповідає вимогам. Створення сприятливого для розвитку оточення в закладі включає в себе розумну і красиву організацію простору і його елементів: дитячі іграшки, дитячі меблі, дитячі книжки, дитячі малюнки тощо. Дітям доступні всі функціональні елементи простору закладу, що спонукає їх до активної предметно-практичної діяльності, прояву творчості, креативності. В групових кімнатах простір поділено на окремі осередки, які пов’язані між собою. Наповнення осередків перед початком навчального року  змінено  згідно з віковими особливостями дітей. Пов’язано це з тим, що  матеріали, складність та доступність їх утримання повинні відповідати сьогоднішнім закономірностям та особливостям розвитку дітей даного конкретного віку і врахувати ті особливості зон розвитку, які характерні знову ж таки сьогодні кожній окремій дитині.

 

Навчальний рік у закладі починається 1 вересня і закінчується 31 травня наступного року, літній оздоровчий період – з 1 червня по 31 серпня. Загальна тривалість канікул, під час яких заняття з вихованцями не проводяться, складає 108 днів. У період канікул з дітьми проводиться фізкультурно-оздоровча і художньо-продуктивна діяльність.    

 

 

 

             Основні показники реалізації освітньої програми

 

Виконання освітньої програми дасть змогу:

 

— удосконалити організацію освітнього процесу в закладі з метою  забезпечення ефективної реалізації завдань державного стандарту;

 

— забезпечити формування у дітей дошкільного віку мотивації до навчальної діяльності та саморозвитку;

 

— створити умови для якісного соціально-емоційного розвитку дитини дошкільного віку як запоруки  успішної самореалізації на наступному етапі життя в початковій ланці школи;

 

— забезпечити компетентнісний підхід до навчально-виховного процесу;

 

— розширити спектр додаткових освітніх послуг;

 

— забезпечити збереження психічного здоров`я дітей раннього дитинства;

 

— задовольнити освітньо-культурні потреби здобувачів освіти;

 

— удосконалити систему підвищення професійної майстерності педагогів,  надаючи пріоритет самоосвіті;

 

— упровадження в освітню практику сучасних інформаційних і комунікаційних технологій;

 

— упровадження ефективних технологій співпраці з батьками в практиці психолого-педагогічного партнерства.

 

 

 

 

 

Завдання  на  2020 – 2021навчальний  рік

-        Продовжити формувати знання дітей про народні звичаї та традиції через залучення родин вихованців до навчальногопроцесу.

-        Сприяти осучасненню освітнього процесу та організації змістовно насиченого предметно-просторового середовища як засобам професійного розвитку педагогів закладу.

-        Формувати життєвий соціальний досвід дітей шляхом налагодження партнерської взаємодії з дорослими.

-        Забезпечити наступність у роботі закладу та початкової школи в умовах використання основних засад концепції «Нова українська школа»

Шляхи реалізації завдань:

-         Використання інноваційних технологій;

-         Взаємодія з батьками;

-         Особистісно-орієнтований підхід до кожного вихованця;

-         Блочно-тематичне плануванняосвітнього процесу;

-         Забезпечення наступності дошкільної та початкової ланок освіти

-         Здійснення  моніторингу якості надання освітніх послуг.

 

На літній  період 2021 р.

Мета: Оздоровлення дитячого організму та забезпечення позитивного емоційного стану дітей в літній період зусиллями працівників ДНЗ і батьків вихованців

Завдання:

-         Охопити системним оздоровленням  дітей дошкільного закладу  шляхом використання різноманітних засобів та форм загартування.

- Продовжувати здійснювати соціальний розвиток дітей засобами ігрової діяльності.

-         Продовжувати організовувати самостійну художню діяльність дітей як засіб розвитку творчих здібностей.

 

Шляхи реалізації завдань:

-         оптимізації рухового режиму,

-         розширення та поповнення розвивального середовища ДНЗ відповідно до вимог безпеки,

-         самостійна ігрова та художня діяльність дітей,

-         просвіта батьків з питань оздоровлення і розвитку дітей.

 

 

 

 

 

2.ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ

 

Здобувачі освіти мають право на:

·         розвиток, навчання та виховання;

·         індивідуальну освітню траєкторію, що реалізується, зокрема, через вільний вибір видів, форм і темпу здобуття освіти, методів і засобів навчання;

·         якісні освітні послуги;

·         справедливе та об’єктивне оцінювання результатів розвитку;

·         відзначенняуспіхів у своїй діяльності;

·         безпечні та нешкідливі умовиперебування в закладі;

·         повагу людської гідності;

·         захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувача освіти;

·         участь у громадському самоврядуванні та управлінні закладом освіти;

·         інші необхідні умови для здобуття освіти, у тому числі для осіб з особливими освітніми потребами та із соціально незахищених верств населення.

 

Здобувачі освіти зобов’язані:

·         виконувати вимоги освітньої програми, дотримуючись принципу академічної доброчесності, та досягти результатів розвитку, передбачених стандартом освіти - Базовим компонентом дошкільної освітиУкраїни;

·         поважати гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників освітнього процесу, дотримуватися етичних норм;

·         відповідально та дбайливо ставитися до власного здоров’я, здоров’я оточуючих, довкілля;

·         дотримуватися установчих документів, правил внутрішнього розпорядку.

Здобувачі освіти мають також інші права та обов’язки, передбачені законодавством та установчими документами закладу освіти (Статут КЗДО «Барвінок» Раївської сільської ради, Положення про дошкільний навчальний заклад, план роботи КЗДО «Барвінок» Раївської сільської ради на 2020 – 2021 н.р).

Залучення здобувачів освіти під час освітнього процесу до виконання робіт чи до участіу заходах, не пов’язаних з реалізацією освітньої програми, забороняється, крім випадків, передбачених рішенням Кабінету Міністрів України.

 

 

 

 

 

 

3. ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ  ОСВІТНЬОГО  ПРОЦЕСУ.
ПЕРЕЛІК,  ЗМІСТ,  ТРИВАЛІСТЬ  ОСВІТНІХ  ГАЛУЗЕЙ.

 

Освітній процес з дітьми здійснюється українською мовою та проводиться у формі занять, починаючи з 3-го року життя. Протягом дня розподіляються всі види активної роботи за основними лініями розвитку з урахування мбажань та інтересів дітей.

Тривалість занять становить:

- з дітьми молодшого дошкільноговіку (від 3 до 4 років) – 15 хвилин;

- з дітьми середнього дошкільноговіку (від 4 до 5 років) – 20 хвилин;

- з дітьми старшого дошкільноговіку (від 5 до 6(7) років) – 25 хвилин.

Тривалість перерв між заняттями – не менше10  хвилин. 

За формою організації освітнього процесупроводяться заняття:

-    фронтальні;

-    інтегровані;

-    комплексні;

-    підгрупові  (8 – 10 дітей);

-    індивідуальні;

-    індивідуально - підгрупові (2 – 3 дитини)

Освітнядіяльність (заняття), яка потребує підвищеної  пізнавальної активності,  проводиться  у  першу  половину дня та  у  дні  з високою  працездатністю (вівторок, середа);  чергуються із заняттями  з художньо-продуктивної діяльності (музичної) та здоров’я та фізичного розвитку.  

Значному скороченню організованих форм освітньої діяльності (занять) сприяє блочно-тематична форма планування, яка здійснюється на засадах інтеграції, що істотно  знижує навчальне  навантаження на дітей. При цьому тривалість інтегрованого заняття може дещо збільшуватись за рахунок постійної зміни різних видів дитячої діяльності (на 5, 10, 15 хвилин відповідно з дітьми молодшого, середнього, старшого віку), проте інтегроване заняття заміняє всі інші, крім занять зіздоров’я та фізичного розвитку й художньо – продуктивної діяльності (музичної).  

Щодня можна проводити одне інтегроване заняття, закріплюючи набуті дітьми знання і вміння в різних видах дитячої діяльності протягом дня.

Фізичне  виховання у закладі дошкільної освіти складається  із  ранкової гімнастики, занять зіздоров’я та фізичного розвитку, рухливих ігор,  свят та розваг спортивного  характеру, фізкультурних хвилинок, пауз під час освітньої діяльності, фізкультурних комплексів під час прогулянки, загартування.       

      Під час освітнього процесу реалізується зміст інваріантної та варіативної складової Базового компоненту дошкільної освіти. Зміст варіативної складової забезпечується через чинні Програми "Я у світі"    

    Для повноцінного забезпечення освітнього процесу використовується навчально-методична література для закладів дошкільної освіти, яка рекомендована Міністерствомосвіти і науки України на 2020/2021 навчальний рік. 
 

 

4. ОПИС ТА ІНСТРУМЕНТИ СИСТЕМИ ВНУТРІШНЬОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ  ОСВІТИ


 

Принципи забезпечення якості  дошкільної  освіти:

-  усвідомлення усіма педагогами КЗДО «Барвінок» Раївської сільської ради відповідальності за якість освіти, що надається. 

- визнання необхідності розроблення стратегії та процедур забезпечення  якості для освітніх програм, що реалізуються;

- прийняття науково  обгрунтованих рішень на основі аналізу повної і  об’єктивної інформації;

- професійний зріст педагогів;

- максимальне урахування вимог до якості  освіти  всіх учасників освітнього процесу  –  батьки – діти – педагоги.

 
Співпраця з усіма зацікавленими сторонами:

 - гуманітарний відділ Раївської сільської ради;

-  адміністрація та педагоги КЗДО «Барвінок» Раївської сільської ради;

-  діти дошкільного віку та батьки;

-  адміністрація та педагоги  КЗО"Новоолександрівська ЗШ І-ІІІступенів" Раївської сільської ради.

 

 

5. ПОКАЗНИКИ  КОМПЕТЕНТНОСТІ  ВИХОВАНЦІВ КЗДО «БАРВІНОК» РАЇВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ

Психофізіологічний розвиток:

•   має зрілі мозкові структури та функції;

•   характерною є відносна стабільність та рухливість нервової системи;

•   проявляє достатню рухову активність;

•   проявляє умілість рук, практичну вправність;

•   здорова, не має хронічних хвороб;

•   володіє основними гігієнічними навичками;

•   знає свою статеву належність, усвідомлює її незмінність, розуміє, чим відрізняється від представників протилежної статі;

•   володіє основами безпеки життєдіяльності;

•   працездатна, втомлюється лише після чималого навантаження;

•   користується як провідною правою/лівою рукою;

•   не заїкається і не має інших невротичнихпроявів.

 Інтелектуальний розвиток:

•      володіє елементарною системою знань про основні предмети і явища навколишнього світу та саму себе, а також деякими простими поняттями;

•      уміє концентрувати увагу, виконує вимогу за інструкцією дорослого;

•      диференційовано сприймає різноманітну інформацію (візуальну, аудіальну, тактильну);

•      здійснює елементарні операції аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, класифікації;

•      усвідомлює основні зв’язки між явищами;

•      має розвинене логічне запам’ятовування - добре запам’ятовує і відтворює;

•      встановлює логічну послідовність  подій;

•      відтворює зразок на вимогу;

•      робить припущення, висуває гіпотези, виявляє елементи креативності;

•      розрізняє звуки мовлення, співвідносить їх з буквами, синтезує звуки у слова; знаходить потрібні слова для вираження думки, використовує складні речення;

•      диференціює числа, додає і віднімаєу межах 10, визначає найпростіші зміни цифрових рядів;

•      розрізняє реальне і уявне, зовнішнє і внутрішнє;

•      знайома з деякими основами початкових наукових знань.

 Мотиваційний розвиток:

•      хоче йти до школи;

•      вирізняється високою допитливістю — розвинена пізнавальна мотивація;

•      може поступитися «хочу» заради «необхідно», відмовитися від бажаного на користь соціальноважливого;

•      має сформовану мотивацію досягнення, прагне досягти успіху;

•      свідомо й відповідально ставиться до майбутнього шкільного життя;

•      зацікавлено ставиться до спілкування з новими дорослими та однолітками;

•      у соціально прийнятний спосіб самореалізовується, самостверджується;

•      має сформовану первинну систему матеріальних і духовних потреб.

 Емоційний розвиток:

•   переживає глибоко, виражає почуття щиро, яскраво;

•   сприйнятлива, диференціює емоційно-смисловий характер зовнішніх впливів, чутлива до нього;

•   знає основні емоції, особливості їх вираження мімікою, жестами, діями, тональністю голосу;

•   адекватно виражає свої ставлення, настрій, стан;

•   утримується від імпульсивних реакцій, негативних емоцій;

•   чутлива до значущих людей, виявляє чуйність, намагається бути суголосною стану та настрою інших;

•   оптимістично ставиться до проблем і складностей, має сформоване почуття гумору;

•   володіє елементарноюе моційною культурою, самовиражається у соціально прийнятний спосіб.

 Розвиток вольової сфери:

•   свідомо приймає та утримує мету, діє цілеспрямовано;

•   концентрує увагу на завданні, певний час не відволікається;

•   мобілізує себе на виконання завдання;

•   розраховує на власні сили, розмірковує і поводиться самостійно;

•   звертається по допомогу лише в разі об’єктивної необхідності;

•   конструктивно розв’язує проблеми, долає труднощі;

•   доводить розпочате до кінця;

•   може відстояти власну точку зору;

•   визнає свої помилки;

•   дотримується своїхо біцянок.

 Соціальний розвиток:

•   приймає соціальний статус школяра, усвідомлює його важливість;

•   відкрита контактам, комунікабельна;

•   прихильно, доброзичливо ставиться до рідних, знайомих, товаришів;

•   уміє налагоджувати взаємодію, працювати в команді;

•   узгоджує індивідуальні інтереси з груповими;

•   реалізує основні моральні принципи, прагне дотримуватися в поведінці та діяльності соціальних норм і правил;

•   намагається уникати конфліктів, мирно розв’язує спірні питання, може дійти згоди, домовитися;

•   орієнтується у поведінці на вимогу дорослого та на совість як внутрішню етичну інстанцію;

•   усвідомлює межі схвалюваної і соціально неприйнятної поведінки;

•   володіє більш-менш адекватною самооцінкою;

•   поважає себе та інших;

•          має сформований обрис дитячого світогляду, елементарну систему ставлень

 

 

Варіативна складова

Освітня лінія «ІНОЗЕМНА МОВА»

 Спрямована на :

 Комунікативномовленнєва компетенція

 Диференціювати  звуки іноземної мови, вимовляючи їх правильно, з відповідною інтонацією;

сприймати та реагувати на звертання,

відповідати на  нескладні команди та інструкції педагога,

давати  відповідь на прості запитання стосовно імені, віку, місця проживання тощо;

знати та вміти озвучити окремі вірші, римування, пісеньки;

робить коротке зв’язне повідомлення за запропонованою тематикою, правильно його оформлюючи з точки зору норм мови, що вивчається в межах запропонованого мовного матеріалу;

 уміти  працювати в парах та групах

 

 

 




ПРО БАЗОВУ ПРОГРАМУ РОЗВИТКУ ДИТИНИ
ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ "Я У СВІТІ"

Сьогодні ми активно впроваджуємо Базову програму розвитку дитини дошкільного віку "Я у Світі", що є для кожного дошкільного навчального закладу і кожного педагога зокрема, державним документом.

Сучасний стан розвитку Української держави вимагає докорінної перебудови процесу виховання підростаючого покоління. Національна доктрина розвитку освіти визначила стратегію розвитку освіти в Україні, пріоритетні напрями та шляхи створення життєдайної системи безперервного навчання і виховання для досягнення високих освітніх рівнів, забезпечення можливостей фізичного і духовного самовдосконалення особистості, формування її інтелектуального, культурного потенціалу, як найвищої цінності нації.Сьогодні, як ніколи, актуальною є проблема модернізації освітньої політики взагалі й дошкільної зокрема. На часі приведення навчально-виховного процесу в кожному дошкільному закладі у повну відповідність державному стандарту.

В березні 2008 року колегією Міністерства освіти і науки України прийнято рішення «Про затвердження Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі», в якому зазначено, що Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» є сучасною, відповідає світовим тенденціям розвитку освіти, ґрунтується на компетентнісній парадигмі, дозволяє реалізувати цілісний підхід до розвитку дошкільника. Вона зорієнтована на особистість як пріоритет освіти, збереження дитячої субкультури, збалансованість розвивального, виховного та навчального процесів у дошкільному закладі, спрямована на озброєння дошкільника навичками практичного життя, кваліфікує дошкільний заклад як інститут соціалізації.

Цей важливий документ забезпечує реалізацію головної мети національної освіти — створення сприятливих умов для повноцінного та гармонійного розвитку особистості дошкільника. Він є концептуальним орієнтиром у роботі всіх ланок дошкілля. У Програмі повною мірою представлені вимоги до розвивального середовища, визначено специфіку впливу соціальних інститутів, зміст та умови оптимізації педагогічної діяльності. Її мета — створення життєвого простору, сприятливого для гармонійного та різнобічного розвитку особистості дошкільника, виховання його культури, формування готовності до шкільного навчання (розумової, соціальної, емоційної), ціннісного ставлення до навколишнього світу та самого себе; закладання основ моральної за змістом та активної за формою життєвої позиції, компетентності як інтегральної характеристики поведінки та діяльності; збалансованість фондів "можу" і "хочу" дитини (її ставлень, потреб, інтересів); а також перехід педагогів, методичної служби та управлінців від кількісного підходу до організації та оцінки ефективності дошкільної освіти — до якісного.

Новизна матеріалів Базової програми "Я у Світі" полягає в тому, що це перша в Україні програма розвитку дитини-дошкільника, яка базується на чітких концептуальних засадах, що відповідають сучасним світоглядним позиціям та світовим тенденціям. Відмінність її від попередніх програм — у спрямованості на цілісний збалансований розвиток дитини через освоєння чотирьох основних сфер життєдіяльності: "Природа", "Культура", "Люди", "Я Сам".

/Files/images/2052568pmro9t8wqm.gif/Files/images/2052568pmro9t8wqm.gif

ШАНОВНІ  БАТЬКИ!

У вас є можливість детальніше ознайомитись з документом, за яким навчають та виховують ваших дітей в садочку. Назва Програми починається займенником "Я", що підкреслює виняткову роль власної активності дитини в особистісному ставленні й водночас важливість гармонії індивідуального та колективного "Я". Програма пропонує збалансувати індивідуальні та соціальні інтереси зростаючої особистості, налаштувати на дійове й гармонійне поєднання "Я" і "Світу".

Програма є важливим орієнтиром для самостійних, виважених, доцільних у кожному конкретному випадку дій вихователя, а не приписувачем покрокових дій або зведенням жорстких та обов’язкових правил. Це - програма відкритого типу, оскільки залишає науковцям і педагогам можливість подальшої розробки варіативної частини змісту, створення регіональних та авторських програм даного напряму, врахування культурних особливостей та індивідуального досвіду дошкільника. Базова програма апелює до педагога не лише як до наставника і вихователя, але й як до людини, яка протягом певного часу проживає спільне з дитиною життя, здійснює догляд за її душевним станом, відповідає за екологію її особистості, забезпечує почуття рівноваги й безпеки, комфорту і затишку.

ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ПРОГРАМИ "Я У СВІТІ"


Розвинути в дошкільника:

  • базові якості: самостійність, працелюбність, людяність, спостережливість, розсудливість, креативність;
  • різні форми активності: фізичну, емоційно-ціннісну, соціально-моральну, пізнавальну, мовленнєву, художню, креативну;
  • оптимальні для віку моделі основних видів діяльності: сюжетно-рольової гри, предметно-практичної діяльності, спілкування, навчальної діяльності.

СІМ ОСНОВНИХ ЛІНІЙ РОЗВИТКУ ДОШКІЛЬНИКА

Креативна лінія

Головне завдання - збагачувати досвід дитини; надавати їй можливість самовизначатися, проявляти творчу ініціативу, здійснювати самостійні вибори, приймати власні рішення. Підтримувати прагнення робити по-своєму; схвалювати спроби дошкільника діяти самостійно, конструктивно, проявляти допитливість, сміливість, гнучкість, визначеність позиції.

Соціально-моральна лінія

Вона спрямована на розвиток у дитини соціальних емоцій та мотивів (співчуття, співрадості, бажання допомогти..). Діти мають відстоювати власні інтереси, відчувати потребу в спілкуванні з однолітками, налагоджувати взаємодію, вміти підтримувати діалог, вести бесіду. Треба допомагати дитині посісти належне місце в спілкуванні однолітків.

Емоційно-ціннісний розвиток

Ця лінія передбачає збагачення внутрішнього світу дитини позитивними емоціями, насичення її життя приємними враженнями. Треба забезпечити емоційне благополуччя дошкільника;розширити та поглибити його уявлення про людські переживання. Лінія передбачає засвоєння дитиною емоційних еталонів взаємин з різними людьми (рідними, знайомими, чужими); спонукання бути приємною тим, хто нас оточує; навчання адекватного реагування на успіх - неуспіх у діяльності. Виховання самоповаги, вміння об’єктивно сприймати негативні оцінки та критичні зауваження на свою адресу.

Художньо-естетична лінія

 спрямована на розвиток здатності передавати свої життєві враження засобами образотворчого, музичного, літературного, театрального мистецтв.

Пізнавальна лінія

 пов’язана з відкриттям нового, з розв’язанням життєвих проблем, встановленням сутності явищ та причинно-наслідкових залежностей, з розширенням та поглибленням інформації.

Мовленнєва лінія 

передбачає формування вміння встановлювати мовленнєву взаємодію, грамотно будувати й висловлювати свої думки, підтримувати діалог.

Фізична лінія 

має на меті зміцнення здоров’я, підвищення рухової активності, ознайомлення з будовою тіла людини, її зовнішністю, роботою організму.


КРЕАТИВНІСТЬ - БАЗОВА ЯКІСТЬ ОСОБИСТОСТІ

ЩО Ж ЦЕ ЗА МОДНЕ ТАКЕ СЛІВЦЕ "КРЕАТИВНИЙ"?

Креативність - це здатність шукати абсолютно нові рішення і дивитися на світ свіжим поглядом, фонтанувати ідеями і придумувати нові концепції. Зрозуміло, чому роботодавці так цінують креативність в співробітниках, охоче просуваючи їх службовими сходами і високо оцінюючи в усіх сенсах їхню працю.

Кожен з батьків мріє про успішність своєї дитини. І можна припустити, що якщо ми будемо розвивати у своїй дитині творче начало, то тим самим сприятимиме його подальшої успішності в житті. Як же це зробити? Для початку розглянемо найпоширеніші помилки, які роблять батьки, прагнучи розвинути в дитині творчі здібності.

Перша і найпоширеніша помилка - спроба діяти за шаблоном . У магазинах продається величезна кількість так званих "наборів для творчості", де дитині по готовому трафаретом пропонується створити виріб. Батьки охоче купують ці набори. Старанність, посидючість, здатність виконувати завдання - саме для цих цілей повинні служити ці товари, а зовсім не для розвитку творчого початку.

Чому? Тому що, основний критерій, який відрізняє творчість від виготовлення (виробництва) - унікальність його результату. Результат творчості неможливо прямо вивести з початкових умов.

Тому й трафарети не мають ніякого відношення до дитячої творчості. Їх можна використовувати, безперечно, але зовсім для інших цілей і розвитку інших якостей (старанність, ретельність, здатність діяти за завданням - ці достоїнства в школі обов'язково стануть у нагоді малюку!).

Друга поширена помилка - наші заборони на спроби малюка творити . Ми боїмося брудного одягу, брудної підлоги, стін, зайвого прання і прибирання. Найлегший спосіб уникнути зайвого клопоту - зробити своєю майстернею ванну кімнату. Тому що обмеження у просторі зашкодять дитині отримати справжнє задоволення від малювання, ліплення тощо.

Третя помилка -наша боязкість активно включитися в процес . Але ж для дітей саме батьки є прикладом для наслідування! Не бійтеся пробувати. Цінителем буде ваш малюк, а він просто не зможе критично ставитися до ваших творів.

Як же розвинути в дитині творче начало? По-перше,- потурати його фантазіям . Він розповідає, що у нього в кутку живуть маленькі гномики, і просить вас допомогти йому їх погодувати? Не варто звинувачувати його у брехні, зневажливо кажучи: "Ну що ти вигадуєш!". Нехай гномики живуть, вони вам не заважають. Це не брехня, це гра, казка. Разом побудуйте будиночок для гномів, придумайте їм імена, зшийте одяг, придумайте цілу історію. Ви не помітите, як самі захопитеся, і казка буде обростати все новими й новими подробицями. Ваш малюк буде щасливий, а ви зарядитесь гарною, позитивною енергією.

Творіть разом з малям . Візьміть до рук шматок пластиліну. Уявіть, що всередині пластиліну живе ... наприклад, прекрасний лебідь. Вам треба його звільнити. Розкажіть це вашій дитині. Він буде заворожено стежити за тим, як під вашими пальцями зі звичайного бруска вимальовуються контури прекрасної птиці. Нехай це буде кострубато, нехай ви ніколи не ліпили, але в очах сина чи доньки ви побачите безмірне захоплення, а себе спіймаєте на тому, що весь тягар минулого дня кудись зник і став примарно-далеким.

Малюйте разом . Малюйте чим завгодно - пальцями, кистю, валиком, губками. Не замислюйтесь, якусь композицію, просто викидайте свої емоції на папір. Дитина піде за вашим прикладом. Ніколи не вимагайте від малюка малювання за заданою схемою. Відомі дитячі психологи, що спеціалізуються з арт-терапії, стверджують, що до 10 років не можна навчати дітей техніці (мазка, ліплення і т.д.). Це зашкодить розвитку величезного творчого потенціалу, закладеного в нас при народженні.

Нехай малюк фонтанує ідеями, ваше завдання - не заважати йому. Допомогти. У дітей, на відміну від нас, свіжий погляд на речі. Будь-яку, найнепоказнішу детальку, вони можуть перетворити на чарівного персонажа. Нехай у вашому будинку постійно буде пластилін, фарби, старі журнали, з яких можна зробити колажі, кольоровий папір.

Дозвольте вашій дитині навчити вас, як треба, і тоді дитячу чарівну креативність і відсутність шаблонності він пронесе через все своє життя. А ви в майбутньому будете пишатися своєю талановитою дитиною.



СПРЯМУВАННЯ БАЗОВОЇ ПРОГРАМИ РОЗВИТКУ ДИТИНИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ «Я У СВІТІ».

Нову програму «Я у Світі» названо так не випадково. Кожна дитина приходить у світ для того, щоб пізнати його, й навчитися вдосконалювати себе, усвідомити, для чого живуть на Землі люди, ознайомитися з умовами життя та його основними законами - природними, предметними, соціальними; знайти своє місце в складному й суперечливому світі. Базова програма наголошує: основне призначення дорослого - допомогти малюкові жити власними силами, у злагоді з довкіллям; згоді із самим собою.

Модернізація дошкільної освіти не може не доторкнутися сучасної сім'ї, лишити родину стороннім спостерігачем змін, що відбувається в першій її ланці, не зачепити її інтересів.

Нова базова програма «Я у Світі», яку впроваджує наш дитячий садок, оновлює зміст, форми і методи освіти дітей. Об'єднання зусиль вихователів і вас, батьків, допоможе створити широкий розвивальний простір, сприятливий для повноцінного буття дитини в сім'ї та дошкільному закладі, розкриттю нею своїх сутнісних сил, становленню як активного суб'єкта індивідуальної та колективної діяльності.

Базова програма «Я у Світі» наголошує про необхідність формувати компетентну особистість у дошкільному віці; створення в сім'ї та дошкільному закладі сприятливих умов для формування компетентності (обізнаності) дошкільника, вмінь поводитися гнучко, вчиняти адекватно, діяти за своїми бажаннями та можливостями.





ЩО ОЗНАЧАЄ ТЕРМІН «ЖИТТЄВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ»?

Компетентністний підхід є суттю особистістно-орієнтованої моделі освіти, проходить червоною лінією у програмі розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі».

Компетентність - це обізнаність, уміння, вправність у певному колі питань, тобто йдеться про обізнаність дитини в усіх сферах життя, ціннісні ставлення дошкільника до себе, людей, довкілля, речей, тощо.

Показниками життєвої компетентності є, насамперед, активність дитини у ігровій, предметно-практичній діяльності, спілкуванні, сформованість базових якостей особистості.

Життєво компетентна дитина адекватно поводиться в різноманітних ситуаціях, є в них активним суб'єктом, проявляє власне «Я».

Вона знає, може, хоче й адекватно діє відповідно обставин.

ЕМОЦІЇ В ЖИТТІ ДИТИНИ








Дошкільне дитинство – особливий період в розвитку дитини, коли розвиваються загальні здібності, необхідні кожній людині в будь-якому виді діяльності.

Зараз діти стали менш чутливими до почуттів інших, вони не завжди можуть зрозуміти їх, не можуть висловити й усвідомити свій внутрішній стан і свій настрій, і часто виявляють його в різкій формі. Звідси і виникають труднощі в стосунках з однолітками та дорослими. Також збідніла емоційна сфера є причиною затримки розвитку інтелектуальної сфери. Діти менше цікавляться чимось новим, в їхніх іграх відсутня творчість, а деякі зовсім не виміють гратись.

Емоції відіграють важливу роль в житті дитини. Виявляючись у поведінці, вони інформують дорослого про те, що дитині подобається, що дратує. По мірі того, як дитина росте, її емоційний світ стає різноманітнішим і багатшим.

До 3-х років емоційний розвиток дитини досягає такого рівня, що він може себе поводити зразково. Однак те, що діти здатні до так званої "хорошої поведінки”, ще не значить, що вона постійно буде такою.

Для молодшого дошкільника характерними є різкі перепади настрою, адже його емоційний стан залежить від фізичного комфорту. Якщо чотирирічний малюк дуже втомився чи переніс повний напруження день, він цілком може себе поводити, як менша віком дитина. І це є сигналом для дорослого, що в даний момент йому потрібна допомога та підтримка. На настрій малюка 3-4 років починають впливати взаємостосунки з однолітками та дорослими. Він починає оцінювати поведінку оточуючих людей.

До 4-5 років дитина стає більш витривалою фізично. Це стимулює розвиток психологічної витривалості. Знижується втомлюваність, фон настрою вирівнюється, стає більш стабільним, менш сприятливим до перепадів.

В дітей старшого дошкільного віку почуття панують над всіма їх сторонами життя. Дитина 6 років може бути стриманою і приховати страх, агресію, сльози. Але лише тоді, коли це дуже потрібно.

Найбільш сильним і важливим джерелом для хвилювань стають стосунки з іншими людьми – дорослими та дітьми. Потреба "бути хорошим” для оточуючих визначає поведінку дитини. Ця потреба визначає появу складних багатопланових почуттів: ревнощі, співчуття, заздрість.

Процес розпізнавання і передачі емоцій є складним і потребує від дитини певних знань, певного рівня розвитку. Діти звертають увагу головним чином на вираз обличчя, не помічаючи пантоміміку (жести, постава). Старші дошкільники мають ще недостатні уявлення про емоційні стани людини і їх прояви.

Емоції не розвиваються самі по собі. Змінюються установки особистості, її відношення до світу, і разом з ними формуються і змінюються емоції. Виховання через емоційні впливи – дуже тонкий процес. Основним завданням його є не пригнічення та викорінення емоцій, а правильне керування ними.

Шановні батьки! Виростити психічно здорову та емоційно стійку дитину Вам допоможуть наступні рекомендації:

- Оточіть дитину атмосферою психологічного комфорту: відмовтесь від непорозумінь та конфліктів, категоричності, підвищених, необґрунтованих та незрозумілих вимог до дитини .

- Звільніть дитину від негативних переживань. Навчіться керувати власними діями та висловами.

- Збільшіть емоційне спілкування з дитиною: цікавтесь її внутрішнім станом, переживаннями, бажаннями.

- Виявляйте любов до дитини обіймами, поглажуваннями, цілунками, ласкавим поглядом та теплим словом.

- Вселяйте віру дитини в її сили, можливості.

- Схвалюйте найменший успіх дитини, особливо невпевненої та сором'язливої.

- Будьте поруч з дитиною в її труднощах і радощах.

- Свої зауваження чи побажання висловлюйте тактовно.

- Будьте терпимі та доброзичливі!





Коментарі